Kirándulás: A Szalajka-völgy

Kirándulók Klubja vezetője

Ha egy szép hétvégi kirándulást terveznétek, szeretném felhívni figyelmeteket a Szalajka-völgyre, melynek párja nincs a világon!

Kisgyerek korom óta sokat jártam Szilvásváradon. Az ott töltött idő alatt sose hagytuk ki a Bükki Nemzeti Park részét képező gyönyörű parkot. A sűrű erdő hűsítő lombjai közt kanyarog a völgy, ahol szünet nélkül vannak pihenni vágyók. Nincs olyan ember, akinek csalódást jelentene az itteni látvány!

A park bejáratánál eldönthetjük, hogy hogy szeretnénk bebarangolni a völgyet. Kirándulhatunk egy jót a sétaúton haladva, de bérelehtünk biciklit is, sőt még erdei vasúttal is utazhatunk. Érdemes kipróbálni a híres kisvasutat, ami a sűrű lombok között kanyarog fel a Fátyol-vízeséshez, közben pedig egy rövid pihenő erejéig megáll a halastavaknál. Nagy élmény ez!

A völgyben nagyon sok látnivaló van. A sétálók útját végigkíséri a Szalajka-patak. Láthatjuk a Pisztrángos tavakat, a Sziklaforrást, hazánk legszebb vízesését a Fátyol-vízesést, láthatunk élővad bemutatót, megnézhetjük a Szabadtéri Erdei Múzeumot, az Erdészeti Múzeumot, a Kárpátok Őre emlékművet, az Istállóskői ősemberbarlangot és végül megpihenhetünk vagy akár piknikezhetünk a nagy Gloriett tisztáson, ami a kisvasút végállomását jelenti, a Fátyol-vízesés aljánál.

Nekem különösen a Fátyol-vízesés tetszett. Nem is csoda, hogy Magyarország legszebb vízeséseként tartják számon. A víz szabályos mészkőgátakon zúdul le. Sok moszat és moha van itt, melynek köszönhetően a mészkiválás felgyorsul, az oldott mészkő pedig fátyolként lepi be az útjába kerülő ágakat, fatörzseket, majd újabb lépcsőket  hoznak létre.

network.hu

A Sziklaforrás a Szalajka-patakot táplálja. Víze télen sem fagy be, régen Sós-forrásnak hívták.

Az Istállóskői ősemberbarlangot 1911-ben tárta fel Raskó Pál. Azóta is számos ásatást végeztek a területén, az előkerülő tárgyakat pedig a Nemzeti Múzeum őrzi (tűzhely, kőeszközök, csonteszközök...)

A Kárpátok Őre emlékmű az Árpád-kori Kárpátok Őreinek állít emléket. Akkoriban ugyanis a Kárpátok hágóin éjjel-nappal őrök jártak, hogy ezzel is védjék a magyarságot. A szobor eredetileg Kolozsváron állt, majd a háborúban elpusztították. Később Tőkés László kezdeményezésére újra fel szerették volna állítani Kolozsváron a szobrot, ezt azonban nem lehetett politikai okok miatt. Így került a szobor a Szalajka-völgybe 2002-ben.

network.hu

Címkék: bükk fátyol vízesés szalajka völgy szilvásvárad

SZABÓ GÁBOR üzente 14 éve

A közelben lakon de nem tudok betelni vele

Halhóber András Sándor üzente 14 éve

IGEN CSODÁLATOS HELY 34éve voltunk ott nászúton kastély szállóban
azóta tőbször is jártunk ott most június 7én újra ott jártunk és megnéztük a csodálatosan felújított LA CONTESSA névre keresztelt
kastélyt is érdemes felgyalogolni és megnézni a PARKOT is tele van
mókusokkal

tugyi lászlóné üzente 14 éve

valoban csodálatos hely én töbször is jártam ott

Hangyási Anikó üzente 14 éve

Én pedig 10-én megyek oda alig várom.

Budainé erzsébet Klára üzente 14 éve

mi egy 15 fős svéd családunkkal voltunk ott nekik is tetszett 2008-ban, igaz julius 27-én 10 fokos hidegben jártuk végig.... de szép volt

Kozma Attiláné üzente 14 éve

Nagyon szép hely, mi is voltunk annak idején a munkahelyemmel, csodálatos volt a kis vasut és maga a környezet

Vámosi Lászlóné Katalin üzente 14 éve

Nagyon szép hely ! Ott voltunk nászúton 37 évvel ezelőtt, azóta is rendszeresen vissza járunk. Nem lehet megunni. Kati

Vécs Lászlóné üzente 14 éve

Tavaly a környéken nyaraltunk,csodálatos hely.

simon zoltánné üzente 14 éve

Ebbe teljesen eggyet érünk gyönyörü.Nem rég voltunk ott a párommal.

István Halhóber üzente 14 éve

Mi is két hete voltunk ott!